دیافراگم بزرگ یا کوچک

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که تفاوت میکروفن های  دیافراگم بزرگ و کوچک در چیست؟

p170p420

میکروفن های با دیافراگم بزرگ اغلب صدایی مبالغه آمیز تولید می کنند در حالیکه کپسول میکروفن های با دیافراگم کوچک پاسخ راستای غیر هم محور بهتری داشته و اغلب به منبع صدا وفادارترند.تفاوت دیگر اینکه ، در میکروفن های دیافراگم بزرگ از پهلوی میکروفن به جای انتهای آن برای ضبط استفاده میشود . واین ویژگی برای ضبط صدای خواننده مناسب است . این مشخصه موجب محبوبیت بیشتر این میکروفن برای ضبط صدای خواننده شده است. اما میکروفن های با دیافراگم کوچک که از انتها صدا را دریافت می کنند برای ضبط صدای سازها مناسب ترند، بخصوص هنگامی که بر روی صدای ساز تأکید داشته باشید. اما در حالت عام هر دو نوع میکروفن دارای کاربردهای مشابه هستند. اگر شما فقط یک میکروفن با دیافراگم بزرگ در اختیار داشته باشید می توانید از آن به خوبی برای ضبط گیتار آکوستیک استفاده کنید. همچنانکه با یک میکروفن دیافراگم کوچک نیز میتوان صدای خواننده را به خوبی دریافت کرد اما حجم صدای خواننده با چنین میکروفنی همانند آنچه که میکروفن دیافراگم بزرگ میتواند دریافت کند نخواهد بود.میکروفن های دیافراگم بزرگ دارای فیلترهای قطع فرکانس پائین داخلی هستند تا بدین طریق از بروز پدیده مجاورت هنگامی که در نزدیکی خواننده قرار داده شده اند جلوگیری کنند ، اما میکروفن های دیافراگم کوچک معمولا از این فیلتر بی بهره بوده و فرکانس های پایین را تقویت می کنند، لذا در هنگام استفاده از میکروفن با دیافراگم کوچک برای ضبط صدای خواننده حتماً از فیلترهای قطع فرکانس پایین که بر روی میکسر صدا و یا پری آمپلی فایر قرار دارند استفاده کرده و یا از ” صفحه پ گیر ” کمک بگیرید.

میکروفن مناسب برای ضبط  درام

 

Drum-Kit

میکروفن های مناسب برای سازی همچون درام  که ترکیبی  از طبلها و سنجها است عبارتند از: یک جفت میکروفن خازنی کاردیوید  دیافراگم کوچک که به صورت استریو بالای درام قرار میگیرند . اگر اطاق خوش صدا و بزرگ بوده و شما نگران  انعکاس ها نیستید می توانید به جای این میکروفنها از دو میکروفن همه سویه استفاده کنید. چنانچه مایل هستی که هر یک از اجزاء ساز دارای یک میکروفن اختصاصی باشد می توانید از میکروفن  دینامیک در فاصله نزدیک به آنها استفاده کنید . این میکروفنها را می توانید با گیره نیز به لبه هر بخش از ساز متصل سازید.

همچنین ممکن است یک میکروفن خازنی دیگر نیز بالای سنج hi-hat قرار دهید. علت استفاده از میکروفن خازنی این است که این میکروفنها پاسخ فرکانس بالای مناسبی دارند وبدین شکل کلیه جزئیات صدای سنج‌ها ضبط میگردد.

برای طبل های TOM و Snare میکروفن دینامیک کادریوئید مدلSM 57 انتخاب بسیار مناسبی است. وقتی که قصد ندارید صدای خاصی از درام دریافت کنید ( به استثناء میکروفن kick  که بعداً به آن می پردازیم) می توانید از میکروفن های کوچک استفاده کنید، چون به راحتی بر روی پایه و یا گیره قابل نصب هستند. به همین منظور مجموعه ای از میکروفن های مناسب ضبط درام با بدنه‌ های کوچک طراحی وساخته شده است.

میکروفن مخصوص طبل بزرگ (Kick Drum) باید بتواند سطح فشار صوتی بالایی را  تحمل کرده وهمچنین پاسخ فرکانس پایین مناسبی  داشته باشد.زیرا حداکثر فرکانس تولید شده توسط این طبل زیر 150 هرتز و بوضوح بین  60 تا 90 هرتز می باشد.به یاد داشته باشید نزدیک شدن بیش از اندازه  میکروفن به طبل صدایی ناموزون بوجود خواهد آورد . طراحان میکروفن معمولاً تلاش  میکنند تا حدود فرکانس صدای طبل بزرگ را در طراحی میکروفن مناسب آن لحاظ کنند چون اگر برای ضبط صدای طبل بزرگ، میکروفنی با  پاسخ فرکانسی هموار را در داخل طبل بگذارید صدایی بدست خواهید آورد که گویی از داخل قوطی شنیده میشود.

صدای درام بطور ذاتی بلند است بنابراین نیازی نیست که از میکروفنی با حساسیت بالا استفاده شود چون صدای دریافتی آنقدر بلند هست که به تقویت اولیه بالایی نیاز نیست همین مسأله به سازندگان میکروفن کمک می‌کند تا مجموعه کاملی از میکروفن های درام با قیمت های مناسب روانه بازار کنند. البته اگر در ضبط خواننده یا دیگر سازها این نوع میکروفن‌ها را بکار برید، به صدایی نه چندان مطلوب دست خواهید یافت.

منبع:مجله sound on sound

Drum-mic-Diagram d-s-m

4 دیدگاه در انتخاب میکروفن استودیویی مناسب(بخش چهارم)
  1. دمت گرم و سرت سلامت وحید جان.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *